Google+

Alimentació Macrobiòtica

Deixa un comentari

17/03/2013 per cuinaresfacil

Bon dia

Com que he creat una nova pàgina al blog de RECEPTES BIO, us adjunto una petita definició de què és l’alimentació macrobiòtica.

L’alimentació macrobiòtica no és ni una dieta vegetariana, ni una dieta basada en menjar aliments ecològics sinó que és molt més que això.

FILOSOFIA:

untitledL’alimentació macrobiòtica és una filosofia que defineix una manera de menjar basada en el principi d’equilibri del Yin i el Yang. És una aplicació biològica i fisiològica del Yin i el Yang, segons el qual tot està equilibrat per dues forces, respectant en cada cas la proporció determinada. Per tant, el principi d’una bona alimentació seria prendre aliments que respectin aquesta proporció perquè siguin fàcilment assimilables.

Aquest procés d’assimilació dels aliments consisteix en un mecanisme de descomposició realitzat a través de la digestió: les substàncies ingerides es descomponen fins a l’extracció de cada element molecular per ser introduïts a la sang, la qual alimentarà cada cèl·lula de l’organisme. En conseqüència, els aliments més allunyats d’aquesta composició fixada en sang (per exemple les carns vermelles o el sucre) necessitarà un esforç digestiu més important i, per tant, l’organisme haurà de fatigar-se en excés si vol transformar-lo.

macrobiotoicazEls aliments es classifiquen en dues categories (Yin o Yang). De fet, aquest mètode no seria res més que la cuina feta amb “sentit comú”. De manera intuïtiva tots intentem equilibrar els nostres menús, sense saber quins són els aliments Yin o els aliments Yang.

PRINCIPIS BÀSICS:

Ohsawa resumia aquest sistema alimentari i de vida dient que era la noció vivere parvo, és a dir, “viure només amb el que és necessari”. Aquesta actitud es tradueix en uns principis bàsics:

– Menjar només quan es té gana i només la quantitat necessària (o ser conscient que els excessos no són convenients).

– Prendre aliments de proximitat i de temporada.

– Evitar menjar aliments extremadament YIN amb la finalitat d’afavorir l’enfortiment del sistema nerviós autònom.

– Menjar aliments el menys manipulats possible (integrals, sense adobs ni productes químics…).

– Mastegar molt bé els aliments.

ELS ALIMENTS:

A partir de l’estudi del Yin i Yang a l’alimentació, es pot situar cada aliment en relació a les diferents necessitats i objectius de l’individu. Per exemple, per fer treballs que necessitin molta força física no es menjaran les mateixes coses que quan es té una feina sedentària; tampoc serà el mateix quan es tracti d’un nen o d’un avi; o quan la persona estigui malalta o sana; o que sigui estiu o sigui hivern.

Per tant, cada persona haurà de trobar la seva macrobiòtica.

macrob02Com hem dit, aplicar aquest principi és mantenir una alimentació equilibrada, allunyada dels extrems Yin (sucres) i els extrems Yang (carns) i forta en cereals integrals, entre un 40 i 60% (per exemple arròs integral), verdures, proteïnes (llegums o proteïnes vegetals) i la resta, fruites de temporada, fruits secs i llavors, peix blanc, olis de primera pressió, algues i sal marina.

Tot i que a la macrobiòtica no tenim aliments prohibits (mentre es consumeixi en equilibri), els productes considerats extrems com el sucre, lactis, farines i cereals refinats, ous, carn, cafè, alcohol, fruites tropicals, algunes verdures com el tomàquet o l’albergínia i les espècies s’acostumen a evitar a les receptes macrobiòtiques.

Com a exemple, adjunto una piràmide nutricional macrobiòtica:

També us adjunto una classificació orientativa dels aliments en YIN o YANG en un clima mig, sense excés de calor ni de fred.

yinyangPer entendre millor els efectes YIN i YANG dels aliments podem veure aquest exemple: l’efecte de l’alcohol es un efecte molt YIN (dispersant), l’efecte de la proteïna animal és molt YANG, per tant, per diluir la carn, es necessitarà molt de YIN (vi, licors, cola, …).

El significat de la posició dels aliments és la següent: Quant més extrem (més allunyat del centre) sigui l’aliment, menys quantitat s’haurà de prendre.

El significat dels colors, equival a la piràmide: Negre (aliments recomanats per ús diari i sempre menys quantitat quan més allunyats del centre estiguin). Taronja (s’han de prendre amb moderació o en petites quantitats i de bona qualitat). Vermell (els que més problemes generen si es prenen amb excés o de poca qualitat).

Per tots els colors, la part dels YIN s’han de menjar més a l’estiu o en climes càlids mentre que la part del YANG és més recomanable a l’hivern o en climes freds.

Espero que hague entès el que és l’alimentació macrobiòtica.

Adéu!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

YouTube2
myTaste.cat
Recetaklia

Introdueix la teva adreça de correu electrònic per seguir aquest Blog i rebre les notificacions de les noves publicacions

%d bloggers like this: